אז למה קהילות פייסבוק? קבוצות פייסבוק – אז למה קהילות פייסבוק?

אז למה קהילות פייסבוק?

כבעל עסק אתה שואל את עצמך לא מעט “איפה להשקיע את השקל הבא שלך”, אתה משקיע זמן באופטימיזציות למאמצי הפרסום, מסיט תקציבים בין הערוצים השונים ומנסה לקבל את ה-ROI הכי טוב שיש.
אז לקהילות פייסבוק התגלגלתי במקרה שיום אחד פתחנו קבוצה של השתלות שיער.

מהר מאוד הבנו כמה אנשים (וישראלים בכלל) אוהבים לקנות מאוטוריטות, כמה הם אוהבים להרגיש “חלק”. ראינו מהר מאוד איך הקהילה שלנו תומכת בתהליך המכירה. כל ליד שהגיע מהאתר, קמפיינים וכו’ הצטרף לקהילה והתבשל שם, אנחנו דאגנו לעלות תוכן על בסיס יומי, ליצור סרטונים, ליצור ערך,  “וקיבענו” את עצמנו כאוטוריטות בתחום.
ברגע שהקבוצה התחילה “לתפוס” גם פייסבוק התחילה להציע את הקבוצה ליוזרים שהיא חשבה שמתאימים לקבוצה ואנשים שחיפשו השתלת שיער במנוע החיפוש של פייסבוק קיבלו אותנו באחת מהתוצאות הראשונות, וככה התחלנו “להרוויח” לא מעט יוזרים “בחינם” מתנת צוקרברג.

“אוקי, יש משחק” אמרתי לעצמי, “ועכשיו איך לעזאזל אני מגדיל את הדבר הזה, איך אני דואג שעוד יוזרים יכנסו לקהילה, האם יש קהילות דומות? אולי להקים עוד קהילות וכו’?”
ואז, אחרי כמה חודשים קניתי את הקהילה הראשונה שלי בלי לדעת שקיים לזה שוק.
שאלתי את עצמי ?איזה קהילה רלוונטית יכולה להיות להשתלות שיער בטורקיה? והחלטתי לקנות קהילה של תיירות בטורקיה \ ישראלים מטיילים בטורקיה.האג’נדה הייתה שהרבה אנשים טסים לאיסטנבול, רובם בטייפקאסט מאוד ספציפי שמתאים לקהל שלנו שמתעניין בהשתלות (או אסתטיקה בפרט) ודרך הקהילה של איסטנבול ניצור תוכן שיעזור לנו להזרים לקוחות פוטנציאלים “לקהילת הכסף” שלנו (השתלות שיער) או שיצרו איתנו קשר מיידית. הרעיון עבד לא רע ועד היום אנחנו משתמשים בקהילה המשנית לטובת העסק.

מהר מאוד הבנתי שקהילות הם ערוץ שיווק שהחזר ההשקעה בו הוא אחד הערוצים המשתלמים בעסק שלנו ושאלתי את עצמי “האם זה רק בעסק שלנו? או שזה יכול להיות רלוונטי לכל עסק?”
די מהר הבנתי שזה רלוונטי להרבה מאוד סוגי עסקים, בעיקר עסקים שהמוצר לא זול, החלטה על רכישה יכולה לקחת מספר ימים ואף יותר ויש תהליך רגשי שהלקוח הפוטנציאלי צריך לעבור.

ואז הבנתי שיש פה עיוות שוק: בעלי עסקים לא מבינים שיש כאן ערוץ שיווק שיכול לעזור להם ובעלי קהילות שפתחו קהילה סתם “כדאחקה” לפני שנים, לא מבינים מה יש להם ביד. יש עיוות שוק? מבחינתי זה הזדמנות. התחלתי לקנות קהילות מכל הבא ליד בתחומים שנראו לי רלוונטים במחירים שהיו נראים לי אטרקטיביים.
איך החלטתי אם המחיר אטרטיבי או לא? פשוט מאוד, שאלתי את עצמי “האם אוכל למכור מחר בבוקר את הקהילה במינימום במחיר שקניתי אותה”. אם התשובה הייתה “כן”, הייתי בעלים של קהילה חדשה בישראל.
ואז במשך תקופה, קניתי קהילות ומכרתי די מהר, סוג של “פליפ”.
אחר כך אמרתי לעצמי “אתה כל כך בטוח בעצמך, למה שתמכור, תחזיק, ותשכיר” אז זה מה שעשיתי.
ואז אמרתי “אתה כך משוכנע בעצמך, למה לך להשכיר, תעבוד עם אנשים לפי הצלחה יש שם הרבה יותר כסף” (זה פחות עבד, קשה מאוד מאוד לעבוד עם ישראלים לפי הצלחה, בטח בקהילה שהיכולת מדידה של האטריביושן מאוד גבולית אם לא מדובר בקליק ישיר, ופייסבוק לא אוהבים להוציא יוזרים מחוץ לפלטפורמה שלהם,  וקהילה היא כמו שלט חוצות מרכזי באיילון, הערך שלה לא תמיד מדיד וכו’ וכו’ וכו’…..יש לי הרבה מה להגיד על זה, אבל בהזדמנות).

אז היו לא מעט הצלחות, אבל בגלל שלא הייתי מספיק ממוקד והיו לי הצלחות יותר סקסיות שהסיחו את דעתי בעולמות תוכן אחרים, חשבתי שאני לא משקיע את הזמן שלי במקומות הנכונים. אז הורדתי רגל מהגז, מכרתי הרבה קהילות ודי הזנחתי את העסק (זה בסדר להסיט אנרגיה למקומות אחרים אבל בפרספקטיבה לאוחר לא הייתי מספיק יסודי בשביל “למסד” את כברת הדרך שכבר שעשיתי ולקצור יותר פירות).

קהילות ראונד 2

לפני 8 חודשים טסתי לתאילנד ל-3 חודשים, לחיות ולעבוד מקופנגן, הגעתי לשם אחרי ש-2 העסקים שהיו לי באותה תקופה נהיו די סטטים (אחרי הרבה הרבה עבודה קשה וזיעה על המקלדת) 90% מהאופרציה נוהלה ע”י עובדים ישראלים ופיליפנים ומפה לשם היה לי הרבה זמן פנוי ועל אף הפיתויים שיש לתאילנד להציע התחיל קצת לשעמם לי וחיפשתי אתגר, התעסקות יזמית חדשה להתעסק בה, ודיגדג לי לחזור לעולם הקהילות כי הרגשתי שלא השארתי את החותם שרציתי.
אז פתחתי את ה-CRM שבזמנו עזר לי לנהל את כל המעקב על רכישת קהילות שהיה לי ואמרתי “בוא נראה אם יש איזה קבוצות מעניינות שאולי עכשיו הבעלים שלה ירצה למכור במחיר שעושה לי שכל”.

יצרתי קשר שוב עם בעלים של קבוצה שעניינה אותי בעולם תוכן שהכרתי את השוק שלו (נדל”ן), ומכרתי כבר לא מעט קבוצות באותו עולם תוכן, ככה שידעתי כמה שווה קבוצה היום במינימום, אז קניתי את הקבוצה בסכום שעשה לי שכל ותכננתי להשכיר אותה.

אחרי כמה ימים פנה אלי לקוח פוטנציאלי ששאל אם יש לי קבוצה בתחום הנדל”ן ואמרתי לו שכן.
הוא אמר לי “שמע אני רוצה לקנות קהילה, שמעתי שאתה יכול לעזור לי, בוא ותציע לי דברים” נתתי לו את “האני מאמין שלי בתחום” ושלחתי לו הצעת מחיר עם כל הדברים שאני יכול להציע לו.
בעיקרון לא רציתי למכור את הקהילה כי באמת האמנתי בה, אבל פעם שמעתי מישהו שאומר “גם שלא בא לך לעשות משהו, תמיד תיתן הצעה שבישבילה תרצה לעשות את מה שאתה לא רוצה לעשות” וכך היה, שלחתי לו הצעת מחיר מסודרת עם כמה אופציות, הוא חזר אלי אחרי יום ואמר לי “מעולה, תעמיס לי את כל האופציות” (קניה של כמה קהילות + תפעול). מפה לשם קהילה שקניתי “במקרה” לפני כמה ימים הכניסה לי סכום שיכול לכלכל אותי שנה וחצי בתאילנד בצורה יפה.

אמרתי לעצמי, “אוקי, יש כאן משהו שאתה מבין והרבה אנשים אחרים לא מבינים”.
כמו כל דבר בחיים, אם יש לך את היכולת להנגיש ערך בצורה שאנשים אחרים לא יודעים לעשות, זה יכול להיות שווה לא מעט.
זה מה שנתן לי את הדרייב להיכנס שוב לעולם הזה.
הפעם נכנסתי חזרה עם הרבה יותר בטחון ומשאבים שעזרו לי לדחוף קדימה והתחלתי שוב לקנות וגם להקים קהילות בתחומים שהאמנתי בהם.

איך אני מסתכל על קהילות ואיך עושים מהם כסף?

לקהילות פייסבוק יש 2 יתרונות מרכזיים:

1. קהילת פייסבוק מרכזת בתוכה בצורה די הומוגנית קהל מאוד ממוקד שמחפש פתרונות דומים.
לרוב, אנחנו משקיעים הרבה משאבים וזמן בלמצוא את הלקוחות הפוטנציאלים שלנו בכל מיני מדיומים. היופי בקהילות פייסבוק זה שמקבלים את קהל היעד על מגש של כסף.

2. יתרון נוסף, זה שברגע שיוזר נמצא “במרחב” של הקהילה הוא “בראש” של לצרוך תוכן ולחפש פתרונות בעולם הספציפי הזה.
יש הבדל גדול בין הגשה של פרסומת של אפליקציה לשיפור אחוז המרה בחנויות איקומרס תוך כדי שאני גוגל בפיד, לעומת אם נכנסתי לקהילת איקומרס ואני במוד של למידה ומציאת הזדמנויות ופתאום קופץ לי קייס סטאדי על “איך הקפצתי את אחוז ההמרה שלי בחנות עם האפליקציה המטורפת של חברת XXX” – האינטנט של הלקוח הפוטנציאלי שונה והנכונות שלו משתנה בהתאם).

ניהול קהילה מתחלק ל-2 חלקים עיקריים:

1. טכני (אישור משתמשים, פוסטים, פוסט תיוג מצטרפים, חסימות וכו’) – כל זה תבניתי, הוצאתי החוצה לאואוטסורסינג.
2. יצירת תוכן – שכאן זה יותר מאתגר אבל אני משתדל שרוב הקהילות שלי יהיו על בסיס UGC – קהילות שהיוזרים יוצרים בהם את התוכן ואין שום תלות בצוות הנהלה שיצור את התוכן.

אז איך עושים כסף מקהילה:

1. הדרך העקיפה – יש לכם קהילת פייסבוק, היא מרכזת בתוכה קהל הומוגוני בעולם תוכן מסויים. קחו את הקהילה, תבינו מי הקהל העיקרי בה ותמצאו בעל עסק שיש לו אינטרס להפוך לאוטוריטה ולהיחשף לאלפי הלקוחות הפוטנציאלים שפעילים בקהילה כל יום.
את הכוח שיש לקבוצה צריך לתמחר לבעל העסק. בכמה? כמה שיותר. המשחק הוא להראות את הערך שאתם מייצרים לו. איך מראים? ממחישים לו את זה בצורה שיהיה לו קל “לקמט” את זה ולעשות את ההשוואות שלו. אם הקבוצה מייצרת 100 לידים בחודש, והוא משלם על ליד 50 ש”ח, אז יש לכם פה מכונה שמייצרת 5,000 ש”ח בחודש רק על לידים, תוסיפו לזה את החשיפה שהוא מקבל מתוכן וערך שהוא יוצק לקבוצה ואפשר להציע לו חבילה די אטרקטיבית אל מול ההשקעה שלו היום על שיווק ופרסום.
יתרונות: בסוף אתם מתווכים, אתם לא בעל העסק, אתם לא מדברים עם הלקוחות, אתם רק “משכירים” פלטפורמה שלכם לצד ג’. ואפשר לקבל פה שכירות מאוד יפה שאפילו קשה להשיג בנדל”ן.
חסרונות, קבוצות פייסבוק זה לא ערוץ שיווק מוכר “וקונבנציונאלי” בטח אל מול בעלי עסקים קטנים שקשה להם לעשות שינויים ולשנות דפוסי חשיבה. בשביל להצליח צריך להראות את הערך בצורה מאוד ברורה וצריך לייצר הצלחה לבעל העסק.
לא כל הלידים נולדו שווים, ולידים שמגיעים מקבוצות פייסבוק יכולים להיות יותר “קרים” מלידים שמגיעים מערוצי שיווק אחרים וצריך לדעת איך לטפל בהם בצורה נכונה.
מעבר ללידים והחשיפה שבעל העסק מקבל, הכוח הגדול של קבוצת פייסבוק וקהילה זה המיצוב של בעל העסק כאוטוריטה. זה יקרה בצורה הרבה יותר מהירה ואפקטיבית רק אם הוא ייצר תוכן איכותי על בסיס קבוע. הרבה בעלי עסקים נרתעים מזה \ אין להם זמן. אם תדעו לפתור את זה גם כשירות – אז בכלל יש לכם מוצר מנצח.
2. הדרך הישירה – ושם פוטנציאל ההכנסה הרבה הרבה יותר גדול, זה לפתוח ביזנס תחת קהילה.
יש לכם קהילה של השקעות נדל”ן? תפתחו עסק לליווי משקיעים, תהיו אתם מי שמבצע את המכירה או שתחברו בשותפות לגוף שעושה את זה.
ברור שזה דורש הרבה יותר השקעה אבל שם אתם לא תלויים באף אחד אחר חוץ מעצמכם ויש לכם אופציה
נגיד יש לכם קבוצת פייסבוק בעולמות “השקעות נדלן”.

דילוג לתוכן